Pagina's

donderdag 26 december 2013

Ten huize van ... ex-Pruine Proekenvoorzitter Koen Van den Bossche


Het "Pruine-Proeken-gazetje" is nog maar pas opgestart, maar draait ondertussen toch al op volle toeren, getuige reeds het tweede interview op korte tijd. En dit keer niet met zomaar iemand (zonder afbreuk te willen doen aan onze regerend "Belgisch kampioen tijdrijden bij de Pruine Proeken"), maar wel een oud-voorzitter, iemand die er van bij de beginjaren bij was en die er nog steeds op meer dan regelmatige basis bij is. Een ancien dus en vooral een van de drijvende krachten achter het winterseizoen.

Nu, over de ontvangst ten huize Koen Van den Bossche gaan we kort zijn: een ontvangst om 'U' tegen te zeggen... zijn vrouwtje legt 'Den Bosse' duidelijk in de watten en deze keer mocht "uw verslaggever ten velde" er ook (nog) eens van meegenieten: een voorgerechtje van zelfgemaakte paté, hertenkalfsfilet met peertjes, kroketjes en veenbessenconfituur als hoofdschotel en haar wereldbefaamde rijstpap als dessert (sommige Pruine Proeken zullen dit kunnen bevestigen), en dit alles met een Chateau-neuf-du-pâpe om door te spoelen. Om het op zijn Herzeels ("Iezels") te zeggen: "Bosse, ge zijt mee ou gat in de boter gevallen". Maar nu genoeg gestoef over 't vrouwke (stiekem hoopt de verslaggever wel dat hij zal beloond worden met een Orvalleke 'ergens ten velde' om zoveel lovende woorden), laten we over gaan tot de orde van de dag... wat heeft "Den Bosse" ons allemaal te vertellen?


Beste oud-voorzitter, of hoor je liever “Interim voorzitter”, wat vind je van het Pruine Proeken seizoen tot nu toe?
Ahja, oud-voorzitter klinkt zo antiek he, noem mij eerder "waarnemend voorzitter". Eens onze voorzitter Tom De Pelecijn hersteld is zal hij zijn taak wel heropnemen zeker ? Maar om op uw vraag te antwoorden:
Wel, het is tot nu toe één van de beste jaargangen in het bestaan van de Pruine Proeken. Enerzijds omdat we door het opstellen van een heuse kalender beter georganiseerd zijn en al eens meer op verplaatsing kunnen rijden én vooral omdat we tegenwoordig toch meer deelnemers aan de start kunnen krijgen, zelfs voor die ritten op verplaatsing. Bovendien hebben we er enkele nieuwe leden bijgekregen, stuk voor stuk toffe gasten waarvan de meeste ook nog s goe met ne velo kunnen rijden en soms een meerwaarde bieden aan de nabesprekingen, alhoewel het daar toch nog altijd dezelfde namen zijn die de kar trekken. Ondanks de soms slechte weersomstandigheden en loodzware omlopen krijgen we tegenwoordig al snel zeven, acht mountainbikers aan de start, en dat stemt ne waarnemend voorzitter gelukkig. 

Je bent al enkele jaren lid van de Pruine Proeken, als ik me niet vergis zelfs nog het enige lid dat er van bij het begin bij was. Wat vind jij de belangrijkste evolutie over de tijd? Zou je het soms anders willen zien? Wat maakt de Pruine Proeken eignelijk zo speciaal in vergelijking met andere clubs? 
Ja, als je er ons archief (zie vorige blog: http://de-pruine-proeken.skynetblogs.be ) op naslaat kan je zien dat we sinds november 2007 gestart zijn met verslagen van onze ritten, maar we zijn volgens mij nog een jaar of twee eerder begonnen. Tom en ik zijn inderdaad de enige overlevers van die beginjaren. Eigenlijk zijn we gestart met een groep drinkebroers van café De Konkurrentie, maar omdat het daar nooit open was op zondagvoormiddag zijn we naar de rivaal " Roel van t Hof te Roellegem " getrokken. Stel u van het toenmalige niveau nie te veel voor: het gemiddelde lag waarschijnlijk vijf per uur lager dan nu en er werden al eens meer tussenstops ingelast. Op t vlak van tussenstops zou je kunnen zeggen dat de Pruine Proeken geen echte Pruine Proeken meer zijn, maar da zijn zware woorden, en in de komende weken ga ik er voor zorgen dat we die traditie toch wa in ere houden. En zoals het ook in het leven gaat, we verloren verschillende leden, allé nu nie da ze dood zijn natuurlijk, en we kregen er nieuw leven voor in de plaats.  Nu zitter er toch wel echt fysiek sterke renners tussen: kunt ge geloven dat ik zelfs ooit het Belgisch Kampioenschap Pruine Proeken heb gewonnen ( 2009 nvdr ), terwijl ik nu in de kampioenschappen maar meerijd om den hoop te vullen. In t begin was t ook echt een kakafonie van lelijke truikes, maar sinds december 2009 hebben we een officieel lelijk tenueke en ik zal er streng over waken dat de Pruine Proeken ook in de toekomst steeds met een pruine proek zullen rijden.  Dat tenueke, de kameraadschap en onze originele stunts zoals de Glazen Huis tochten en Belgische Kampioenschappen maken van de Pruine Proeken eigenlijk toch een buitenbeentje in het mountainbikelandschap. Ik zal nooit van club veranderen: als ge bij Barcelona speelt gaat ge ook nie naar Villareal he.

Ondertussen werden de Pruine Proeken opgeslorpt door de Herzeelse Flandriens. Wat is jouw visie op die fusie? Vind je dit een meerwaarde of zou je achteraf bekeken toch liever als aparte club door het leven zijn gegaan ?
Ik denk dat ik eigenlijk zelf het idee van een fusie heb geopperd: enkele Pruine Proeken reden in de zomer mee met de Herzeelse Flandriens en het verschil in conditie met de anderen werd zo groot dat die tragere mannen stilletjesaan begonnen af te haken. Bovendien waren het ook al niet de sterkste karakters als het op doorzettingsvermogen aan kwam en was elk excuus goed om nie uit hun nest te komen. Uiteindelijk waren drie aanwezigen op zondagochtend al een succes en de enige manier om te overleven was een fusie aangaan met de Flandriens, ergens toch in de hoop van nieuwe leden aan te trekken voor ons mountainbikeclubke. En ik moet zeggen, met succes: Bjorn, Chris Beerens, Wim Buyle en recent ook de Gerre zijn stuk voor stuk toffe peekes die zich regelmatig laten zien en het Pruine Proeken team komen versterken. Het oude systeem had zeker zijn charme en ik denk met plezier terug aan die beginjaren, maar de afgelopen jaren onder HFPP zijn toch belangrijk geweest voor het voortbestaan van ons clubke. 

Hoe vind je dat onze huidige voorzitter Tom De Pelecyn het doet, zowel in de zomer als in de winter?

Wa wilt ge nu da k zeg: den Tom is ondertussen al meer dan twintig jaar mijne maat: mijn eerste fietstochten met hem waren zaterdagnachten waarbij we met een stuk in ons gitaar van café De Konkurrentie naar de dancings in Esse reden. Dan kunt ge niks slecht over diene mens zeggen he. Vooral in de zomer, het Herzeels Flandriensgedeelte vind ik hem outstanding: hij is de mayonaise die de groep doet plakken: ik denk da elk lid apart een link heeft met Tom en zo hebben de meesten ook elkaar leren kennen. De gemene deler zoals ze zeggen. In de winter sta k er vaker alleen voor maar dat komt vooral omdat Tom de afgelopen jaren al enkele keren langdurig out is geweest met blessures en medische problemen. Ne mens zou op den duur elk jaar een " In Memoriam Tom De Pelecijn" moeten plannen in de kalender. Maar zonder zever, nu zijn we toch vooral content dat hij er weer bovenop gaat komen en ik hoop van ganser harte da we hem tegen het einde van het Pruine Proekenseizoen toch nog eens aan de start mogen verwelkomen want ik begin hem te missen. Gelukkig heb ik tegenwoordig in de winter wel hulp van Joris en Bart, die mee de kalender hebben opgesteld en ook heel vaak aan de start komen. Maar ik begrijp natuurlijk dat ge als gazet af en toe een schandaal nodig hebt om wa meer te verkopen. Schrijf dus maar op dat onze voorzitter nen egotripper is, enen die peist da de nulmeridiaan door zijn gat loopt, ne fotograaf van kust mn gat en al zeker enen die er nie voor terugdeinst om de kerstboom van een ander af te breken door te zeggen da t gene schonen is. Nem !!!

Als mtb-er in hart en nieren slaagde je er ondertussen ook al in om bij de Herzeelse Flandriens de felbegeerde titel te veroveren. Zijn er ook naar volgend jaar dergelijke ambities?
Ja, da was wel speciaal: in mijn tweede volledig seizoen kon ik direct de kampioenstitel binnen halen. Pas op, er is wa geluk gemoeid met zo nen titel: een trektocht van vier weken door den jungle moet ge in de zomer nie gaan doen en in de gietende regen ga je beter ook gaan rijden want er is er altijd wel enen die aan de start staat. Gelukkig is dat ook een toffe bende en doen we mooie ritten zodat het altijd een plezier is mee te rijden. En nu ben ik dus de trotse eigenaar van de zwarte kampioenentrui. Veel ambitie voor het komende seizoen heb ik nie want een 14 daagse vakantie staat al gepland, maar wie kampioen wil worden zal er toch nie te veel mogen missen of ik kom weer op het strijdtoneel, een podiumplaats zoals dit jaar zou k toch weer willen halen. Maar eigenlijk droom ik vooral van nog eens een podiumplaats op het Belgisch kampioenschap Pruine Proeken dat voor mijn eigen deur gereden wordt. 

Ik heb vernomen dat er dit jaar geen Kerstboom meer wordt gezet ten huize Koen Van Den Bossche. Hoe sta je daar zelf tegenover?

Goh, de Pruine Proeken en hun kerstboom, da is een verhaal dat dit jaar als een rode draad door ons seizoen blijkt te lopen. Bij den enen wordt er elke week ne kerstboom gezet, en bij anderen, zoals bij mij wordt er dit jaar geen kerstboom gezet. Pas op, ik zet graag kerstbomen he, ik zou er elke dag enen kunnnen zetten maar als de vrouw zegt dat er gene gezet wordt, dan is da zo he, ge moet u daar bij neerleggen. En als je t zou riskeren om bij iemand anders ne kerstboom te gaan zetten, dan hebt ge klap achter uw gat he. Nee jong, ik en kerstbomen, da komt nie goe ;-)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten